Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne prowadzą pani Aneta Walczak i pan Adrian Strożyk
kontakt: 65 517 83 66 wew. 450
Kto jest kwalifikowany na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?
Z zajęć korekcyjno- kompensacyjnych korzystają przedszkolacy, uczniowie klas I -VII SP . W zajęciach uczestniczą dzieci z opiniami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej oraz na wniosek wychowawcy klasy.
Dla kogo organizuje się zajęcia korekcyjno- kompensacyjne ?
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się, czyli z dysleksją. Trudności te wynikają z pewnych zakłóceń w rozwoju u dziecka czynności mowy, spostrzegania, pamięci (słuchowej i wzrokowej), ruchu czy koncentracji.Dysleksja rozwojowa nie jest wynikiem wolniejszego rozwoju umysłowego czy braku inteligencji. Może przytrafić się dzieciom o prawidłowym rozwoju umysłowym, które często osiągają świetne wyniki w testach inteligencji. Dysleksja nie jest też chorobą czy kalectwem.Specjaliści wyróżniają różne rodzaje dysleksji rozwojowej:
- dysleksja: trudności w czytaniu, dzieci z dysleksją czytają zwykle wolniej,
- dysortografia: trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (w tym popełnianie błędów ortograficznych),
- dysgrafia: trudności w opanowaniu czytelnego pisania (bazgranie jak kura pazurem),
- dyskalkulia: trudności w uczeniu się matematyki.
U jednej osoby mogą występować wszystkie rodzaje dysleksji rozwojowej, najczęściej zdarza się występowanie dysleksji wraz z dysortografią.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne nie przypominają lekcji, nie ma ocen, rywalizacji, współzawodnictwa. Tempo pracy dostosowuje się do możliwości dziecka.
Dla rodzica
Jak wspierać dziecko dyslektyczne?
Zalecenia
- Nie należy traktować dziecka jako osoby chorej, kalekiej, niezdolnej, złej czy leniwej.
- Nie należy dziecka karać lub wyśmiewać w nadziei, że zmobilizuje je to do pracy.
- Nie należy załamywać rąk i czekać w nadziei, że dziecko „samo z tego wyrośnie”.
- Nie należy ograniczać dziecku zajęć pozalekcyjnych, zwłaszcza tych, które rozwijają jego pasję w celu zwiększenia czasu przeznaczonego na naukę.
- Nie należy wyręczać dziecka w nauce i przygotowaniach do lekcji oraz nie należy zwalniać z systematycznych ćwiczeń.
- Starać się zrozumieć swoje dziecko, jego potrzeby, możliwości i ograniczenia, aby zapobiec trudnościom szkolnym.
- Być życzliwym, cierpliwym i rozumiejącym kłopoty szkolne swojego dziecka.
- Chwalić i nagradzać dziecko nie tyle za efekty jego pracy, co włożony w nią wysiłek.
- Być w stałym kontakcie z nauczycielami uczącymi twoje dziecko, pedagogiem szkolnym oraz przestrzegać terminów badań wyznaczonych przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną; warto zadbać o zapisanie dziecka na grupę terapii dysleksji, które znajdują się przy poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
- Monitorować postępy dziecka i kontrolować, czy systematycznie pracuje nad przezwyciężeniem trudności w nauce.
Jak zorganizować pracę dziecku dyslektycznemu w domu?
Warunkiem skutecznego oddziaływania na dziecko jest systematyczna praca w szkole i w domu. Aby przyniosła ona pożądany efekt, warto kierować się kilkoma zasadami zawartymi w publikacji „Jestem rodzicem dziecka z dysleksją” autorstwa prof. Marty Bogdanowicz.
Publikacja powstała z inicjatywy Polskiego Towarzystwa Dysleksji.
Oto kilka podstawowych zasad:
- Wykonywanie zadań zawsze w tym samym miejscu (najlepiej przy własnym biurku0 i najlepiej w tym samym czasie, bo to wspomaga gotowość dziecka do uczenia się.
- Pamięć pracuje sprawniej, gdy dziecko jest zrelaksowane, a zatem ważny jest odpoczynek przed przystąpieniem do ćwiczeń.
- Miejsce do pracy powinno być uprzątnięte, bez zbędnych przedmiotów przykuwających wzrok dziecka i rozpraszających jego uwagę.
- Po jednej stronie biurka zaleca się ustawić zieloną roślinę, na którą dziecko będzie mogło skierować zmęczony czytaniem wzrok.
- Trzeba zadbać o ciszę – wyłączyć telewizor, sprzęt grający, a nawet telefon.
- Mózg wymaga „rozgrzewki”, czyli ćwiczeń wstępnych. Najlepsze są ćwiczenia, które mają formę zabawy.
- W pracy warto wykorzystywać skojarzenia, dzięki którym więcej i lepiej się zapamiętuje.
- Podczas ćwiczeń czytania nie powinno się przybierać zbyt wygodnej pozycji, bo to rozleniwia i nie sprzyja aktywności umysłowej.
- Zalecaną formą wspierającą pracę i relaks dziecka są zajęcia ruchowe, w tym np. ćwiczenia naprzemienne, które pobudzają i usprawniają pracę obu półkul mózgowych odpowiedzialnych za koordynację funkcji wzrokowych, słuchowych i ruchowych.