Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

Dzień tygodnia Lekcja Grupa Czas trwania zajęć Sala lekcyjna
środa  6 Uczniowie z klas I i III oraz IVa SP

45 minut

- 017 (sala do ćwiczeń ruchowych i zabaw), - 104

O zajęciach

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne - organizuje się je dla uczniów mających trudności w nawiązywaniu satysfakcjonujących relacji w grupie rówieśniczej i prawidłowej komunikacji z rówieśnikami, nauczycielami i innymi dorosłymi, prezentujących zachowania utrudniające realizację zdań rozwojowych odpowiednich dla danego etapu rozwoju dziecka.

Liczba uczestników zajęć wynosi do 10 uczniów.

Program zajęć rozwijających kompetencje społeczne

Cele ogólne:
  • budowanie wiary we własne siły, poczucia własnej wartości,
  • budowanie adekwatnej samooceny,
  • rozpoznawanie emocji swoich i cudzych,
  • ujawnianie uczuć jakie towarzyszą określonym sytuacjom,
  • umiejętność uważnego słuchania,
  • umiejętność odraczania gratyfikacji i czekania na własną kolej,
  • umiejętność pracy w grupie,
  • umiejętność radzenia sobie z porażką,
  • opanowanie umiejętności dobrego komunikowania- asertywność, tolerancja,
  • pokojowe rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, problemów,
  • stymulowanie twórczego myślenia,
  • kształtowanie umiejętności postrzegania sukcesu,
  • gospodarowanie własnym czasem.
Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • potrafi współdziałać w grupie,
  • tworzy normy grupowe,
  • dokonuje samopoznania,
  • potrafi różnicować i określać emocje,
  • ma poczucie własnej wartości,
  • wypracowuje własne metody radzenia sobie ze strachem, agresją, stresem,
  • potrafi właściwie komunikować się z otoczeniem i aktywnie słuchać,
  • rozpoznaje zachowania asertywne i próbuje zachowywać się asertywnie,
  • nabywa umiejętności rozwiązywania konfliktów,
  • rozwija twórcze myślenie,
  • kształtuje umiejętności postrzegania sukcesu, podejmowania decyzji, gospodarowania własnym czasem.
Procedury osiągania celów:

1. Metody i techniki pracy z grupą:

  • wykład,
  • dyskusja, tematyczne rozmowy grupowe,
  • psychodrama,
  • zabawy integracyjne,
  • zabawy edukacyjne,
  • ”burza mózgów”
  • gry grupowe,
  • rysunki i inne prace plastyczne.

2. Formy pracy:

  • grupowe

3. Środki dydaktyczne:

  • kredki, papier, plastelina, pisaki, gry planszowe, audiowizualne,
Propozycje kryteriów oceny:
  • wzmocnienie pozycji w grupie,
  • wyższa samoocena,
  • zmniejszenie ilości zachowań społecznie nieakceptowanych,
  • poprawa funkcjonowania ucznia w grupie.
  • Metody sprawdzania osiągnięć ucznia:
  • bieżąca obserwacja ucznia,
  • badanie socjometryczne klasy na początku i na końcu roku szkolnego (w zależności od potrzeb i pozycji w grupie),
  • analiza indywidualnych postępów ucznia,
  • informacja zwrotna od uczniów, wychowawcy klasy, nauczycieli.

Treści kształcenia:

  1. Umocnienie wiary w siebie poprzez pokazywanie i wzmacnianie mocnych stron ucznia, dostarczanie pozytywnych doświadczeń- sukcesu.
  2. Rozwój emocjonalny -rozpoznawanie i wyrażanie emocji.
  3. Zwrócenie uwagi na różnorodność potrzeb , marzeń, celów jako drogi do rozwijania własnej indywidualności jako wartości nadrzędnej dla każdego człowieka.
  4. Radzenie sobie z różnymi trudnościami: jak walczyć ze stresem , strachem, agresją.
  5. Sposoby rozwiązywania problemów i konfliktów.
  6. Stymulowanie twórczego myślenia.
  7. Opanowanie umiejętności dobrego komunikowania się.
  8. Rozumienie i opanowanie reguł współistnienia w grupie.
  9. Korzyści płynące z aktywnego słuchania.
  10. Stosowanie zasad asertywności w kontakcie a drugim człowiekiem.
  11. Czy jestem tolerancyjny?
  12. Racjonalne gospodarowanie własnym czasem jako droga do samorozwoju.