Informacje ogólne
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne. Udzielana jest ona uczniom przede wszystkim w trakcie bieżącej pracy z nimi. Udzielają jej nauczyciele i specjaliści: pedagog szkolny, psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny.
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dzieciom i uczniom w Zespole Szkół w Jerce w roku szkolnym 2024/2025
Forma pomocy |
Na czym polegają zajęcia? |
Dla kogo skierowane są zajęcia? |
Czas trwania zajęć |
Prowadzący zajęcia |
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze |
Zajęcia mają na celu uzupełnianie i wyrównywanie zaległości w wiadomościach ogólnych bądź z konkretnych przedmiotów, które powstały na skutek słabszych możliwości intelektualnych albo dłuższej nieobecności ucznia w szkole. Z założenia, pomoc dydaktyczno-wyrównawcza ma pomóc uczniowi „nadrobić” zaległości na tyle, by mógł on osiągnąć postęp w opanowaniu pewnych treści edukacyjnych. |
Uczniowie mający trudności w nauce w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. |
45 minut |
A.Sobiech 2 a j. polski matematyka M.Michalak 2 b j. polski matematyka A. Majorek 3 a/b j.polski matematyka W.Różańska 1 a/b j.polski matematyka V. Landzwojczak 5a/b, 6 a/b j. polski A.Maciejewska 7 a/b, 8 a/b j.polski A. Stróżyk matematyka klasy : 4,5,6,7,8
|
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne |
Zajęcia mają na celu korygowanie nieprawidłowości w uczeniu się, będących przyczyną niepowodzeń i błędów dziecka. Przyczyną owych nieprawidłowości mogą być: deficyty w zakresie funkcji poznawczych, nieharmonijny rozwój intelektualny, nieprawidłowe nawyki uczenia się wykształcone we wczesnych etapach edukacji. Korekcji, czyli inaczej poprawianiu, usprawnianiu czy ćwiczeniu, dokonuje się z pomocą ćwiczeń specjalnie dobranych do indywidualnych potrzeb ucznia. Kompensacja zaś polega na wskazywaniu i doskonaleniu tych funkcji, które są dobrze rozwinięte, a co za tym idzie, uświadamiania uczniowi, jak poradzić sobie z problemami wykorzystując swoje mocne strony.
|
Dzieci, uczniowie z trudnościami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się. |
45 minut |
B. Majchrzak
|
Zajęcia logopedyczne |
Zajęcia logopedyczne w większości przypadków prowadzone są indywidualnie z każdym dzieckiem i obejmują ćwiczenia korekcyjne w zależności od rodzaju i stopnia zaburzeń mowy. Oprócz ćwiczeń wspomagających artykulację ćwiczeń oddechowych wykonuje się ćwiczenia i zabawy stymulujące językowy rozwój dzieci, ułatwiające mówienie, czytanie i pisanie. Program zajęć również uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia. |
Dzieci i uczniowie z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych. |
45 minut |
A. Walczak |
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne |
Celem zajęć jest zmniejszenie poziomu trudności w zachowaniu przejawiane przez dzieci lub uczniów. Proces terapeutyczny polega na korygowaniu niewłaściwych i wzmacnianiu pożądanych zachowań. Celem zajęć jest kształtowanie umiejętności w zakresie: rozpoznawania i wyrażania uczuć, wzmacniania poczucia własnej wartości, komunikacji interpersonalnej, ekspresji myśli i uczuć, rozwiązywania konfliktów, profilaktyki agresji.
|
Uczniowie przejawiający trudności w funkcjonowaniu społecznym. |
45 minut |
Izabela Kostrzewa Joanna Pawlak Z. Płocieniak |
Zajęcia związane z wyborem zawodu i kierunku kształcenia |
Celem zajęć i spotkań z doradcą zawodowym jest wspieranie i przygotowywanie uczniów do podejmowania decyzji edukacyjno –zawodowych. |
Uczniowie, którzy chcą trafnie dokonać wyboru dalszej ścieżki kształcenia oraz mający trudność z określeniem swoich predyspozycji zawodowych. |
45 minut |
J. Pawlicka J.Hytra I.Wyrzykiewicz
|