Informacje ogólne
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne. Udzielana jest ona uczniom przede wszystkim w trakcie bieżącej pracy z nimi. Udzielają jej nauczyciele i specjaliści: pedagog szkolny, psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny.
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dzieciom i uczniom w Zespole Szkół w Jerce w roku szkolnym 2022/2023.
Forma pomocy |
Na czym polegają zajęcia? |
Dla kogo skierowane są zajęcia? |
Czas trwania zajęć |
Prowadzący zajęcia |
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze |
Zajęcia mają na celu uzupełnianie i wyrównywanie zaległości w wiadomościach ogólnych bądź z konkretnych przedmiotów, które powstały na skutek słabszych możliwości intelektualnych albo dłuższej nieobecności ucznia w szkole. Z założenia, pomoc dydaktyczno-wyrównawcza ma pomóc uczniowi „nadrobić” zaległości na tyle, by mógł on osiągnąć postęp w opanowaniu pewnych treści edukacyjnych. |
Uczniowie mający trudności w nauce w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. |
45 minut |
p. Antkowiak D. j. polski, p. Michalak M. - j. polski p. Landzwojczak V. - j. polski p. Żak G. - matematyka p. Tomczak I. - matematyka |
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne |
Zajęcia mają na celu korygowanie nieprawidłowości w uczeniu się, będących przyczyną niepowodzeń i błędów dziecka. Przyczyną owych nieprawidłowości mogą być: deficyty w zakresie funkcji poznawczych, nieharmonijny rozwój intelektualny, nieprawidłowe nawyki uczenia się wykształcone we wczesnych etapach edukacji. Korekcji, czyli inaczej poprawianiu, usprawnianiu czy ćwiczeniu, dokonuje się z pomocą ćwiczeń specjalnie dobranych do indywidualnych potrzeb ucznia. Kompensacja zaś polega na wskazywaniu i doskonaleniu tych funkcji, które są dobrze rozwinięte, a co za tym idzie, uświadamiania uczniowi, jak poradzić sobie z problemami wykorzystując swoje mocne strony.
|
Dzieci, uczniowie z trudnościami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się. |
45 minut |
p. Hytra J. W. Różańska |
Zajęcia logopedyczne |
Zajęcia logopedyczne w większości przypadków prowadzone są indywidualnie z każdym dzieckiem i obejmują ćwiczenia korekcyjne w zależności od rodzaju i stopnia zaburzeń mowy. Oprócz ćwiczeń wspomagających artykulację ćwiczeń oddechowych wykonuje się ćwiczenia i zabawy stymulujące językowy rozwój dzieci, ułatwiające mówienie, czytanie i pisanie. Program zajęć również uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia. |
Dzieci i uczniowie z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych. |
45 minut |
A. Walczak |
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne |
Celem zajęć jest zmniejszenie poziomu trudności w zachowaniu przejawiane przez dzieci lub uczniów. Proces terapeutyczny polega na korygowaniu niewłaściwych i wzmacnianiu pożądanych zachowań. Celem zajęć jest kształtowanie umiejętności w zakresie: rozpoznawania i wyrażania uczuć, wzmacniania poczucia własnej wartości, komunikacji interpersonalnej, ekspresji myśli i uczuć, rozwiązywania konfliktów, profilaktyki agresji.
|
Uczniowie przejawiający trudności w funkcjonowaniu społecznym. |
45 minut |
Izabela Kostrzewa czwartek lekcja 5 godz. 11.55-12.40 klasa 205 IIIb |
Zajęcia związane z wyborem zawodu i kierunku kształcenia |
Celem zajęć i spotkań z doradcą zawodowym jest wspieranie i przygotowywanie uczniów do podejmowania decyzji edukacyjno –zawodowych. |
Uczniowie, którzy chcą trafnie dokonać wyboru dalszej ścieżki kształcenia oraz mający trudność z określeniem swoich predyspozycji zawodowych. |
45 minut |
B., p. Pawlicka J. |
Dodatkowe nauczanie j. polskiego dla uczniów powracających z zagranicy lub obcokrajowców. |
Zajęcia są prowadzone indywidualnie lub w grupach. Ich celem jest wspiernaie uczniów w opanowaniu języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych. |
Uczniowie, którzy mają trudność w opanowaniu j. polskiego. |
45 minut |
p. Hoffmann A., p. Tomczak I. |