Sposobów kilka na domowe ćwiczenia naszego pupilka?

Czy ćwiczenia z logopedą wystarczą, aby usprawnić zaburzoną mowę dziecka? Nie! W większości sytuacji ćwiczenia z logopedą w gabinecie to za mało, aby pobudzić u dziecka prawidłowy rozwój mowy. Konieczne jest regularne kontynuowanie ćwiczeń logopedycznych również poza zajęciami logopedycznymi, ponieważ wtedy utrwalamy i rozwijamy umiejętności, jakie dziecko nabyło podczas pracy z logopedą. Regularna praca nad wymową zwiększa szansę dziecka na szybsze i łatwiejsze rozwiązanie lub zminimalizowanie problemów z mową i komunikacją.

O czym należy pamiętać, wykonując ćwiczenia logopedyczne w domu?

  • Zadbaj o stałą porę wykonywania ćwiczeń. Dziecko łatwiej zaakceptuje wykonywanie ćwiczeń logopedycznych jeśli staną się one częścią codziennego rytuału.
  • Lepiej ćwiczyć krócej, ale kilka razy dziennie niż raz a długo. Wówczas ćwiczenia nie będą takie nużące, a nawyków prawidłowego mówienia dziecko będzie nabierało w sposób najbardziej zbliżony do naturalnych sytuacji
  • Unikaj zwrotu „ćwiczenia logopedyczne”. Lepiej mówić „zabawa”, albo po prostu nazwać czynność, którą będziecie wykonywać: np. „będziemy gimnastykować buzię i język”.
  • Przeplataj zabawę nauką. Poproś dziecko, aby powtarzało trudne słowa, kiedy koloruje lub bawi się czymś spokojnie, albo wykonujcie miny przed lustrem podczas codziennych czynności higienicznych.
  • Rozwijaj prawidłową wymowę dziecka angażując wszystkie jego zmysły. Im więcej zmysłów dziecka angażujemy w rozwój i kształtowanie prawidłowej mowy i komunikacji, tym skuteczniejsze będą nasze zabiegi i działania w tej sferze. Wykorzystuj każdą naturalną sytuację, aby „przemycić” kilka słówek, ćwiczeń buzi i języka lub ćwiczeń oddechowych. Ćwiczyć można w każdej sytuacji: w sklepie, na spacerze, podczas przygotowywania posiłku, podczas zwykłej rozmowy z dzieckiem. Dużo zależy od Twojej inwencji!
  • Ćwicz razem z dzieckiem. Czasem dorośli wstydzą się robienia dziwnych min przed lustrem. Niepotrzebnie! Ćwicz z dzieckiem i dobrze się przy tym baw! Starajcie się przystępować do ćwiczeń zrelaksowani (dotyczy to zarówno dorosłych, jak i dziecka). Nie odkładajmy ćwiczeń na sam koniec dnia, kiedy wszyscy są zmęczeni. Trudniej wówczas współpracować i efekty też będą gorsze.
  • Uświadamiaj dziecko, jakie skutki przyniosą wykonywane ćwiczenia. Możemy powiedzieć, że język będzie silny, buzia będzie umiała robić różne trudne sztuczki, a słowa, które wydawały się do tej pory trudne do wymówienia będą „odczarowane”, czy też „obudzone z głębokiego snu”, bo wszystkie chcą być używane.
  • Bądź cierpliwy i konsekwentny. Nie wyśmiewaj dziecka, jego wady ani braku postępów. Czasem mijają długie tygodnie zanim pojawią się pierwsze efekty terapii. Konsekwencja w realizowaniu ćwiczeń logopedycznych w domu jest ubezpieczeniem sukcesu!
  • Regularnie kontaktuj się z logopedą prowadzącym terapię, aby konsultować postępy i sposób wykonywania ćwiczeń.
  • Bardzo ważne jest nagradzanie dziecka. Motywacja do ćwiczeń nie przyjdzie sama. Jeśli jesteś szczęściarzem, którego dziecko „samo chce”, to wspaniale! Pamiętaj jednak, że nawet najchętniej współpracujące dziecko miewa czasem swoje kryzysy związane z motywacją do ćwiczeń. Są one zjawiskiem naturalnym.
  • Chwal dziecko nawet za najmniejsze postępy. Nic tak nie zmotywuje do dalszej pracy jak pochwały ze strony bliskich i ważnych dla niego osób. W trakcie ćwiczeń wystarczy krótkie i entuzjastycznie wypowiedziane: „Świetnie!” „Dobrze sobie radzisz!”, „Super!”. Bądź życzliwym, pogodnym, cierpliwym przewodnikiem i towarzyszem swego dziecka.

Powodzenia!