Wady wymowy naszych dzieci

Najczęściej stwierdzanym rodzajem wad wymowy jest dyslalia, polegająca na niemożności prawidłowego wymawiania dźwięków (głosek). Nieprawidłowość w realizacji może dotyczyć jednej, wielu, a nawet kilkunastu głosek. Zaburzenia dźwiękowej strony języka przejawiają się zwykle deformacją (dyslalia właściwa), w wyniku czego powstają dźwięki nie należące do zasobu głosek języka polskiego. Najczęściej występujące u dzieci rodzaje wad wymowy (dyslalia) to:

  • Seplenienie międzyzębowe to wada wymowy polegająca na wsuwaniu języka między zęby przy wymowie głosek: s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż.
  • Seplenienie boczne można zauważyć, gdy podczas mówienia głosek: s, z, c, dz, ś, ć, ź, dź, sz, ż, cz, dż strumień powietrza uchodzi bokiem, a język ułożony jest niesymetrycznie.
  • Seplenienie proste występuje, gdy głoski : s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, rz, cz, dż są przez siebie zastępowane.
  • Reranie zauważamy, gdy dziecko nie wymawia głoski r i jest przez j lub l. Niekiedy r wymawiane jest nieprawidłowo: wargowo, tylnojęzykowo, gardłowo (tzw. r francuskie).
  • Kappacyzm to wada wymowy przejawiająca się w zamienianiu głoski k na t oraz g na d.
  • Zdarza się, że podczas mówienia głoski dźwięczne zastępowane są przez ich bezdźwięczne odpowiedniki. Mówimy wtedy o mowie bezdźwięcznej.
  • Nosowanie, to wymawianie głosek ustnych „ przez nos” oraz trudności w wymowie głosek nosowych.
  • Lambdacyzm to wada polegająca na nieprawidłowej wymowie głoski l.

Wspomniane wady wymowy nie pozostają bez wpływu na przebieg procesów nauki czytania i pisania. Pamiętajmy zatem, że dziecko pisze i czyta, tak jak mówi. Zanim dziecko zapisze jakiś wyraz, zazwyczaj najpierw go wymawia (głośno, cicho, czy w myślach). Jeżeli zamiast słowa „czapka” powie „capka”, to prawdopodobnie, tak właśnie napisze. W związku z tym powinniśmy dołożyć wszelkich starań, żeby mowa dziecka była poprawna.

Zachęcam do ćwiczeń!