Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

Drukuj
Utworzono: czwartek, 19, kwiecień 2018 Piotr Strzelczyk

 

Plan zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne na rok szkolny 2017/2018 r.

Półrocze II (ważny od 4 kwietnia 2018r.)

Dzień tygodnia

Lekcja

Grupa

Czas trwania zajęć

Sala lekcyjna

Wtorek

5

Uczniowie z klas I i III SP

  1. minut

- 017 (sala do ćwiczeń ruchowych i zabaw),

- 104

 

O zajęciach

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne - organizuje się je dla uczniów mających trudności w nawiązywaniu satysfakcjonujących relacji w grupie rówieśniczej i prawidłowej komunikacji z rówieśnikami, nauczycielami i innymi dorosłymi, prezentujących zachowania utrudniające realizację zdań rozwojowych odpowiednich dla danego etapu rozwoju dziecka.
Liczba uczestników zajęć wynosi do 10 uczniów.

Program zajęć rozwijających kompetencje społeczne
Cele ogólne:

  • budowanie wiary we własne siły, poczucia własnej wartości,
  • budowanie adekwatnej samooceny,
  • rozpoznawanie emocji swoich i cudzych,
  • ujawnianie uczuć jakie towarzyszą określonym sytuacjom,
  • umiejętność uważnego słuchania,
  • umiejętność odraczania gratyfikacji i czekania na własną kolej,
  • umiejętność pracy w grupie,
  • umiejętność radzenia sobie z porażką,
  • opanowanie umiejętności dobrego komunikowania- asertywność, tolerancja,
  • pokojowe rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, problemów,
  • stymulowanie twórczego myślenia,
  • kształtowanie umiejętności postrzegania sukcesu,
  • gospodarowanie własnym czasem.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • potrafi współdziałać w grupie,
  • tworzy normy grupowe,
  • dokonuje samopoznania,
  • potrafi różnicować i określać emocje,
  • ma poczucie własnej wartości,
  • wypracowuje własne metody radzenia sobie ze strachem, agresją, stresem,
  • potrafi właściwie komunikować się z otoczeniem i aktywnie słuchać,
  • rozpoznaje zachowania asertywne i próbuje zachowywać się asertywnie,
  • nabywa umiejętności rozwiązywania konfliktów,
  • rozwija twórcze myślenie,
  • kształtuje umiejętności postrzegania sukcesu, podejmowania decyzji, gospodarowania własnym czasem.

Procedury osiągania celów:
1. Metody i techniki pracy z grupą:

  • wykład,
  • dyskusja, tematyczne rozmowy grupowe,
  • psychodrama,
  • zabawy integracyjne,
  • zabawy edukacyjne,
  • ”burza mózgów”
  • gry grupowe,
  • rysunki i inne prace plastyczne.

2.Formy pracy:

  • grupowe

3.Środki dydaktyczne:

  • kredki, papier, plastelina, pisaki, gry planszowe, audiowizualne,

Propozycje kryteriów oceny:

  • wzmocnienie pozycji w grupie,
  • wyższa samoocena,
  • zmniejszenie ilości zachowań społecznie nieakceptowanych,
  • poprawa funkcjonowania ucznia w grupie.
  • Metody sprawdzania osiągnięć ucznia:
  • bieżąca obserwacja ucznia,
  • badanie socjometryczne klasy na początku i na końcu roku szkolnego (w zależności od potrzeb i pozycji w grupie),
  • analiza indywidualnych postępów ucznia,
  • informacja zwrotna od uczniów, wychowawcy klasy, nauczycieli.

Treści kształcenia:
1. Umocnienie wiary w siebie poprzez pokazywanie i wzmacnianie mocnych stron ucznia, dostarczanie pozytywnych doświadczeń- sukcesu.
2. Rozwój emocjonalny -rozpoznawanie i wyrażanie emocji.
3. Zwrócenie uwagi na różnorodność potrzeb , marzeń, celów jako drogi do rozwijania własnej indywidualności jako wartości nadrzędnej dla każdego człowieka.
4. Radzenie sobie z różnymi trudnościami: jak walczyć ze stresem , strachem, agresją.
5. Sposoby rozwiązywania problemów i konfliktów.
6. Stymulowanie twórczego myślenia.
7. Opanowanie umiejętności dobrego komunikowania się.
8. Rozumienie i opanowanie reguł współistnienia w grupie.
9. Korzyści płynące z aktywnego słuchania.
10. Stosowanie zasad asertywności w kontakcie a drugim człowiekiem.
11. Czy jestem tolerancyjny?
12. Racjonalne gospodarowanie własnym czasem jako droga do samorozwoju.

Opracował:
Rafał Szłapka 

Sunday the 22nd.