Biblioteka

Drukuj
Piotr Strzelczyk

 

bib

Zrób sobie przerwę od telewizora,
odejdź na dłużej od monitora,
bo w bibliotece na Ciebie czeka
książka - prawdziwy przyjaciel człowieka!


BIBLIOTEKA ZESPOŁU SZKÓŁ W JERCE ZAPRASZA:

Godziny pracy biblioteki szkolnej

Godziny otwarcia:

Poniedziałek 8.00 – 12.00

Wtorek 8.30 – 12.30

Środa 8.00 – 12.30

Czwartek 9.00 - 12.30

Piątek 8.00 – 12.00  

Bibliotekarz Lidia Szczerbal

 

9 powodów, dla których warto czytać - prezentacja w pdf.

 

Nasza biblioteka posiada:
1. Wypożyczalnię z wolnym dostępem do półek, uczniowie mogą samodzielnie wybierać książki.
2. Czytelnię, która dysponuje kilkoma miejscami dla czytelników. Można tu skorzystać ze słowników, encyklopedii i innych książek z księgozbioru podręcznego.
3. Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej, wyposażone w 4 komputery, drukarkę i kserokopiarkę.
Zapraszamy do korzystania ze zbiorów.

BIBLIOTEKARZ: mgr Lidia Szczerbal

 

Spotkania z książką.


W maju, miesiącu książki, przeprowadzone zostały zajęcia czytelnicze dla najmłodszych.

W ramach cyklu „Poczytaj mi młodszy kolego!" uczennice z klasy Va: Ala Glapiak, Klaudia Kiemel i Agnieszka Walkowiak oraz z klasy Ib gimnazjum: Ania Majorczyk i Klaudia Tomczak, czytały dzieciom z klas I i II szkoły podstawowej znane i lubiane wierszy Juliana Tuwima. Na uczestników zajęć czekały także bardziej aktywne formy zabawy: zagadki, rebusy, kalambury, grupowe składanie z wersów najbardziej znanych wierszyków. Na zakończenie mali czytelnicy zastanawiali się, czy poezja ma jakiś smak? Po wylosowaniu cukierków z przypiętymi wersami z omawianych wierszy, okazało się, że tak i to bardzo różnorodny: słowa poety smakowały brzoskwiniowo, malinowo, porzeczkowo, jabłkowo... Dzieci rozpoznawały także tytuły wierszy, z jakich pochodził wylosowany przez nich wers.

Bibliotekę odwiedziły także przedszkolaki- grupa sześciolatków pod opieką pani Leonardy Walczak. Dzieci złożyły życzenia z okazji, obchodzonego w maju, Dnia Bibliotekarza oraz wręczyły kwiaty i podziękowania. Po tej miłej ceremonii, maluchy wzięły aktywny udział w zajęciach „Mam przyjaciela i jestem przyjacielem". Na początku wysłuchały bajki M. Molickiej „O dwóch ołówkach", po czym nastąpiła „poważna" dyskusja na temat przyjaźni i koleżeństwa. Dzieci wspólnie ustaliły, jak powinien postępować oraz jakie cechy charakteru posiadać prawdziwy przyjaciel. Po rozwiązaniu tego ważnego zagadnienia, bardzo chętnie bawiły się w zabawy ruchowe i relaksacyjne: „Okienko przyjaźni", „Przyjacielski masażyk", „Lustra', „Prawda czy fałsz?". Zajęcia zakończyły się ulubionym przez najmłodszych słodkim akcentem.

 

POCZYTAJ MI MAMO…- INFORMACJE DLA RODZICÓW

Polecam Państwu artykuł  „Dlaczego warto czytać dzieciom”

Wieczorne czytanki do poduszki – mała sprawa, tak wielkie znaczenie…

Doba telewizji i Internetu – tak bardzo potrzebnych współcześnie mediów nie odbija się korzystnie na psychicznym, prawidłowym rozwoju maluszków, niestety wzrastających od najwcześniejszych miesięcy życia w klimacie gotowego obrazu, wyłączającego znaczenie własnej wyobraźni i możliwość interakcji z otoczeniem.

W dorastaniu pod działaniem atmosfery nowych mediów nieocenione znaczenie ma czytanie książek przez same, umiejące już czytać dzieci, czy też przez rodziców –dzieciom, które nie opanowały jeszcze tej bezcennej umiejętności.

Wychowanie małego czytelnika

Nawykiem czytania trzeba dziecko zarazić, zaszczepić w nim potrzebę obcowania z literaturą, samo nie sięgnie po lekturę i nie odkryje świata jaki znajduje się w zakodowanych znakami wersach.

Rozbudzenie zainteresowania książką leży przede wszystkim w rękach rodziców, potrzeba kontaktu z lekturą bynajmniej nie należy do zachowań spontanicznych –trzeba wskazać dziecku drogę, jaką powinno podążać.

Autorytetem dla maluszków w tej kwestii jest mama i tata, widok czytających rodziców, możliwość podziwiania przez dzieci codziennego zaangażowania opiekunów w chociaż 20 minutowe czytanie przed snem jest dobrym sposobem na rozbudzenie w dziecku małego czytelnika.

Dlaczego warto czytać dzieciom

Jako rodzice, często zmęczeni całym dniem poświęconym pracy i wychowaniu dziecka, odkładamy czynność czytania dzieciom na inny, „lepszy” moment, bywa, że wcale on nie nadchodzi, a zakupione, czy też podarowane książki czekają chwili aż sięgnie po nie samo, już umiejące czytać dziecko.

Zapominając o zaletach codziennego czytania odbieramy samym sobie bardzo prosty sposób na wychowanie swojej pociechy, poprawienie jej rozwoju psychicznego, emocjonalnego, społecznego

Głośne czytanie:

  • poszerza bazę słów– poprzez kontakt maluszka z nowymi pojęciami ze świata roślin, zwierząt, ludzi i ich uczuć, osłuchuje malca z językiem literackim, pokazuje bardziej skomplikowane konstrukcje zdaniowe i bez zbytniego wysiłku uczy ich budowy!
    Pamiętajmy, że dzieci potrafiące nazywać swoje emocje potrafią wyrażać siebie, informować o swoich problemach, odnajduje rozwiązanie problemu wyładowując słownie swoje emocje, a nie siłowo;
  • kształtuje procesy słuchowe –dziecko osłuchuje się z akcentem, intonacją, melodią, pozwala mu to rozpoznawać i prawidłowo odczytywać intencje mówiących. Rodzice często zastanawiają się nad sensem głośnego czyta­nia niemowlakom „Przecież one nie rozumieją słów” –często pada to stwierdzenie, to prawda, ale niemowlęta doskonale znają ton głosu matki –zdążyły się z nim osłuchać podczas życia tuż pod jej sercem, co ciekawie, mimo, że nie rozumieją znaczeń –rozróżniają język ojczysty od obcego, z którym nie miały wcześniej słuchowego kontaktu;
  • koncentruje uwagę –śledzenie akcji utworu i perypetii bohaterów to bardzo przyjemny dla dziecka sposób na naukę skupiania myśli, przywiązywania uwagi do związków przyczynowo skutkowych i logicznego myślenia;
  • wychowuje –dydaktyczna funkcja literatury zaznaczana była od wieków, stare jak świat bajki Ezopa z zawartych w nich morałem miały pouczać, wychowywać, nieść pewną konieczną, życiową mądrość. Dziecko przeżywające perypetie bohaterów bajek po prostu uczy się życia, wyciąga wnioski, potrafi dokonać etycznej oceny postaci literackiej, rozróżnić dobro od zła, wskazywać pozytywnych bohaterów, z których trzeba czerpać wzorce, bo tylko tacy osiągają sukces;
  • uczy empatii – wsłuchane w lekturę dziecko przeżywa emocje bohaterów, próbuje się z nimi identyfikować, uczy się wrażliwości na krzywdę drugiego oraz szacunku, odnajduje często w bohaterze literackim (nieważne, czy fantastycznym, czy zwierzęcym) samego siebie;
  • umożliwia poznanie uczuć dotąd nieznanych – zaznacza istnienie w świecie sprzecznych wartości –dobra i zła, uczuć gniewu, radości i smutku, pozwala nauczyć na czas dziecko reagować na nowe sytuacje;
  • przekazuje wiedzę o świecie –dostarcza nie tylko słownictwa  , ale także wiedzy tematycznej, np. bajka ze zwierzakami w roli głównej zaznacza różnorodność gatunkową, dzieci wychowane w zamkniętych miejscach jak szpital mają pojęcie o istnieniu krówki, kukułki, świnki bez bezpośredniego kontaktu z nimi;
  • zacieś­nia więzy rodzinne –mama i tata czytający dziecku na dobranoc, to jeden z najpiękniejszych widoków związanych z rodzicielstwem, wspólne przeżywanie przygód bohaterów buduje poprawne relacje na linii maluch –rodzice, nawet zapracowani, zmęczeni dorośli bez pomysłu na zabawę i dialog z dzieckiem, zrezygnowani szukaniem sposobu na ożywie­nie więzi z malcem odnajdą magię tej chwili, która nic prze­cież nic nie kosztuje, a potrafi zdzi­ałać tak wiele dobrego;
  • uczy dziecko pewności siebie –utwierdza malca w przekonaniu, że nie ma sytuacji bez wyjścia, kierując się dobrem – podobnie jak pozytywny bohater doczeka happy endu;
  • pokazuje, że źródłem informacji i wiedzy o świecie jest przede mądrość zapisana w książkach, uczy dobrego nawyku czytania –dzieci mające przykład czytających rodziców na pewno nie zapomną, że oprócz Internetu sprawdzonym źródłem wiedzy jest właśnie książka;
  • chroni przed wtórnym analfabetyzmem– przyznajmy sami, że często nie skupiamy dostatecznie uwagi, złapani na nieuważnym czytaniu i braku zrozumienia tekstu opuszczamy głowę, niestety –funkcjonowanie w społeczeństwie umów, dokumentów, które musimy poręczyć swoim podpisem wymaga od nas uważnego czytania ze zrozumieniem –dla dobra przyszłego życia dziecka –przyzwyczajajmy go czytania i analizy tekstu od najmłodszych lat!

„Bajka, to magiczne lustro pozwalające dziecku inaczej spojrzeć na to, co wdaje się trudne i nie do pokonania” (M. Molicka „Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii”)

 

 

 

 

 

Friday the 23rd.